Ät rätt, ät smart

Att äta rätt har för många blivit vad man kan kalla en livsstil de senaste åren. Mängder av människor äter enligt olika dieter och följer dessa till punkt och pricka, ja nästan med en religiös hängivenhet. Detta är förstås bra, och ett sundhetstecken, till skillnad från den ”snabbmatskultur” vi tidigare upplevt.

Men är man noga med att äta varierat, så att man får i sig alla de näringsämnen kroppen behöver, och om det behövs äter man gärna olika kosttillskott eller vitaminer. Ibland kan det dock vara svårt att få i sig alla de ämnen man behöver under en dag. Som de flesta känner till är omega 3 ett ämne som finns i bland annat fisk och olika oljor. Tyvärr är vi alldeles för många som missar detta viktiga ämne i kosten, mycket på grund av att vi äter för lite fisk. En idé är då att laga till maträtter med omega 3 i, som olika fisk- eller kötträtter. Annars kan man också äta så kallade kapslar som innehåller omega 3. Andra ämnen man behöver få i sig är till exempelvis:

  • Protein, som är kroppens byggmaterial och finns i bland annat kött, fisk, ägg och mjölkprodukter.
  • Fett. Behövs som energikälla, och är mer än dubbelt så energirikt som protein och kolhydrater. Finns i såväl växt- som djurriket.
  • Kolhydrater är en energikälla som finns i till exempel stärkelse, kostfibrer och olika sockerarter i maten.
  • Vatten. Denna livsnödvändiga vätska är nödvändig för alla kroppens funktioner, och finns i kroppens alla celler och transporterar näring till cellerna och avfall ifrån dem. Den mat vi äter innehåller oftast lite mer än hälften av det vatten vi behöver. Därför är det viktigt att dricka mycket vatten varje dag.