Kolhydrater förlänger livet

Har du hört att du ska minska ned på ditt intag av kolhydrater om du vill vara som mest hälsosam? Den myten har vi alla levt med sedan diettipsen om att bannlysa dessa livsmedel kom, och fram tills nu har vi trott att detta sätt också varit det enda riktiga för att få leva ett längre och ett mer hälsosamt liv – men det stämmer alltså inte.

Så lever du längre, är allt som oftast rubriken som tidningarna väljer när det kommer till att locka oss till att pröva nya dieter och kosthållningar. Under senare år har dessa artiklar också ofta handlat om att skära bort kolhydrater från vår kost. LCHF, GI-metoden och ISO-dieten är exempelvis typexempel på den här sortens dieter. Men är de verkligen så bra egentligen? Troligtvis inte, om man ska tro på ny forskning vill säga. Nya rön visar nämligen att vi faktiskt inte alls lever länger om vi inte äter kolhydrater – snarare tvärt om.

Balans i kosten är det enda rätta

”Enligt forskarna går resultaten, som presenteras i tidskriften The Lancet, att översätta med att från 50 års ålder så har en person med ett måttligt kolhydratintag i snitt 33 år kvar att leva. En lika gammal person, fast med ett mycket lågt intag, kan förväntas leva 29 år till, medan en person som har ett högt intag i snitt får ytterligare 32 år.”

Citatet ovan kommer från artikeln ”För lite kolhydrater förkortar livet” i Aftonbladet som berättar om hur ny forskning kommit fram till att du inte alls lever längre om du inte inkluderar kolhydrater i din kosthållning. Men tänk på balansen! Klart att du kan unna dig pasta, men unna dig inte för mycket. Det rimliga är att äta måttliga mängder och varierat om du vill leva hälsosamt. Den nya studien som tidningen skriver om visar nämligen just det: måttliga mängder kolhydrater gör att du lever längre snarare än om du ärter för lite eller för mycket av dem. Visste du till exempel att du förkortar livet med hela fyra år om du exkluderar livsmedlet helt? Väljer du exempelvis att följa LCHF, som fokuserar på låga kolhydrater och högt fett, så är denna kortsiktigt väldigt bra metod för viktminskning och bättre hjärthälsa. Men om du följer dieten långsiktigt har den däremot motsatt effekt. Under 1980-talet påbörjades en studie i USA på ämnet och i denna har man låtit följa deltagarna under 25 års tid. Resultatet? Med hänsyn till en del faktorer såsom rökning, ålder, motion och utbildning, har man kommit fram till att måttliga mängder kolhydrater förlänger livet och för lite eller för mycket förkortar.